Jedną z najważniejszych potrzeb dziecka w wieku przedszkolnym jest swobodna zabawa. A dlaczego? Dzięki spontanicznej zabawie dziecko doświadcza, poznaje siebie i świat i uczy się go rozumieć. Taka zabawa jest twórcza, pomaga w rozwoju funkcji poznawczych,
w rozwoju społecznym, motorycznym i rozwoju emocji. Jest dla dziecka przyjemnością, sprawia mu radość, wyzwala emocje. Wartość zabawy swobodnej jest nie do przecenienia; jest to aktywność dzięki której dziecko po prostu… się uczy! Ogromna potrzeba zabawy powoduje, że dzieci odtwarzają jej przebieg wielokrotnie, zwiększają i wzbogacają jej elementy, nadając im nowy sens. Tym samym wzbogacają swoje doświadczenia. Podczas zabawy dzieci często głośno mówią do siebie, śmieją się, gestykulują lub przeciwnie: są skupione i bardzo pochłonięte swoją aktywnością. Podejmują zupełnie nieświadomie takie aktywności, które pozwalają im na zgromadzenie doświadczeń niezbędnych dla rozwoju schematów umysłowych. Zabawa kierowana przez dorosłego i pod jego „dyktando” nigdy nie zastąpi spontanicznej zabawy dziecka, choć oczywiście wspólne aktywności maja także wielkie znaczenie.
Rolą nauczycieli i rodziców jest zapewnienie dzieciom odpowiedniej ilości czasu i zorganizowanie bezpiecznego otoczenia do zabaw swobodnych. Dzieci mogą wtedy rozwijać wyobraźnię twórczą, we własnym tempie kreować i animować swoje zabawy, zarządzać ich przebiegiem, zdobywać cenne doświadczenia społeczne. Zabawy swobodne mają moc, którą znają wszystkie dzieci 🙂